Wedstrijden (soort wedstrijden)

Er zijn verschillende soorten wedstrijden waar we aan meedoen. Bijna altijd zijn de wedstrijden op zondagmiddagen, soms op de ochtenden. Er zijn wedstrijden waarbij je voor je club uitkomt, maar ook wedstrijden waar je zwemt om je eigen prestaties te verbeteren. Dan zijn er ook nog de kampioenschappen, waaraan je mee kunt doen als je tijd binnen een bepaalde limiet valt.

De competitiewedstrijden

In de competitie gaat het vooral om het teamgevoel. Je zwemt dan ook samen voor je club in een competitie klasse. De indeling is als volgt;

• Hoofdklasse
  • A-klasse
  • B-klasse
  • C-klasse
  • 1e klasse per regio
  • 2e klasse per regio
  • 3e klasse per regio
  • 1e klas landelijk

Dit jaar zitten we met tempo in de C4-klasse (sub-categorie in de C-klasse). Er zitten veel clubs in de c klasse. Het is de bedoeling om zo hard mogelijk te zwemmen zodat Tempo uiteindelijk zo hoog mogelijk eindigt in z'n klasse en misschien zelfs wel aan het einde van het seizoen promoveert naar de B-klasse. Dit wordt bepaald door het aantal minuten dat de zwemmers van de club bij elkaar opgeteld hebben gezwommen. De clubs met de minste minuten (en die dus het snelst gezwommen hebben) promoveren uiteindelijk. Het is belangrijk dat we met zoveel mogelijk zwemmers meedoen. Zorg dus dat je de competitiewedstrijden in je agenda zet en niet mist!

De klassementswedstrijden

Tijdens de klassementswedstrijden is het doel dat je aan het einde van het seizoen je klassement hebt vol gezwommen. Je kunt meedoen aan twee verschillende klassementen: het vrije slag klassement en het wisselslag klassement.

Het vrije slag klassement:
Dit klassement bestaat uit: -50m vrije slag -100m vrije slag -200m vrije slag -400m vrije slag. Je moet proberen om al deze afstanden minstens een keer te hebben gezwommen tijdens het seizoen. Dan heb je het vrije slag klassement vol gezwommen en kun je misschien wel in de top 3 eindigen en een medaille winnen.

Het wisselslag klassement:
Dit klassement bestaat uit de afstanden:

• 50m vlinderslag;
  • 50m rugslag;
  • 50m schoolslag;
  • 50m vrijeslag;
  • 100m wisselslag; en
  • 200m wisselslag.

Je moet proberen om ook al deze afstanden minstens een keer te hebben gezwommen aan het einde van het seizoen, dan heb je het wisselslag klassement vol gezwommen. Andere zwemmers van (andere) clubs proberen ook om het klassement vol te zwemmen. De drie snelste in iedere leeftijdscategorie van alle verenigingen ontvangen een medaille aan het eind van het seizoen. De twee soorten klassementen worden apart van elkaar gezwommen, dat wil zeggen dat als je het wisselslag klassement wel vol hebt gezwommen, maar het vrije slag klassement niet, je nog steeds kans hebt op een medaille op het wisselslag klassement. Dat betekent dat je dus maximaal twee medailles zou kunnen winnen aan het eind van het seizoen. Het is leuk om door het seizoen heen in de gaten te houden hoe hoog je in het klassement van alle zwemmers bij elkaar staat.

4-kamp

Deze zwemmen wij met Njord, Zeester en Zegewerp.
Deze wedstrijd komt als vervanging van junioren jeugd wedstrijd om zo de minioren ook de kans te geven meerdere wedstrijden te zwemmen. Deze wedstrijden is een goede gelegenheid om je limieten te halen voor de regio- en Nederlandse kampioenschappen.

Regionale kampioenschappen

Tempo doet ook 2 keer per jaar (in de zomer en in de winter) mee met een aantal zwemmers aan de Regionale Winter Kampioenschappen (25m wedstrijdbad) en Regionale Zomer Kampioenschappen (50m wedstrijdbad) (RWK/RZK). Om hieraan mee te kunnen doen, moet je in een bepaalde periode (sneller dan) een bepaalde tijd hebben gezwommen. Zo'n tijd wordt ook wel een limiet genoemd. Tijdens de meeste wedstrijden waar je met Tempo heen gaat, kunnen deze limieten worden gezwommen.

Landelijke kampioenschappen

Twee keer per jaar zijn er landelijke kampioenschappen.

Voor de minioren zijn dat de miniorendagen.

Voor Junioren en Jeugd zwemmers zijn dat De Nederlandse Junioren en Jeugdkampioenschappen (NJJK) In de winter worden deze in een 25 meter bad gezwommen en in de zomer in een 50 meter bad. Ook hiervoor moet je limieten gezwommen hebben.

Voor senioren zwemmers is er het Open Nederlands Kampioenschap (ONK)

Club kampioenschappen

Clubkampioenschappen is voor iedereen toegankelijk: ieder lid van de vereniging is welkom. Naar gelang de leeftijd zwemmen we de 25 of 50m afstand per discipline. Er is een medaille te winnen per leeftijdscategorie voor de snelste zwemmers. Daarnaast is er een beker voor de clubkampioen.

zwemmen wedstrijd